Pages

Friday, April 16, 2010

leman..

semalam gua lepak dengan member-memeber gua.. sorang member gua datang bawak anak akak dia skali umur dalam 8 tahun. member gua kena babysit anak akak dia sebab akak dia pegi attend function koperat-koperat laki bini.. elok sangat la tu bolih budak tu belajar cara-cara hormat orang tua (maksud gua orang lebih tua dari dia.. gua muda lagi..) gua tengok budak-budak zaman sekarang dia punya moral ada kurang sikit.. cakap ikut suka.. gua syak ini semua pengaruh siaran tv yang kerajaan tayang.. semua cakap ikut dan.. memang ada can nak hinggap tangan..

gua yang memang sedia peramah memulakan perbualan dengan member gua punya akak punya anak.. ahhhhh.. susah -susah dalam cerita ni gua panggil dia leman..

gua :"leman sekolah tak besok?"
leman: "skolah.." jawab leman pendek sambil cedok aiskrim atas meja..
gua : "periksa baru ni dapat nombor berapa?"
leman: "18".. jawab takda perasaan..


kalau gua dapat nombor macam tu masa sekolah dulu memang gua tak merasa la zaman kanak-kanak gua.. mesti bapak gua suruh ngadap buku 24jam.. nasib gua maintain nombor 1 - 2, 1 - 2.. paling teruk pun gua penah jatuh no 5.. tu pun sebab gua tak datang periksa.. sebab gua sakit apa gua tak ingat.


gua : "18??" (gua buat-buat nada terkejut)..
gua :"leman belajar la rajin - rajin... kalau leman dapat abang bagi hadiah.." gua membahasakan diri gua sebagai abang dengan leman.. gua pun muda lagi.. lagi satu supaya leman tak rasa kekok sembang dengan gua..
gua :"leman nak hadiah apa?".. sambung gua lagi..
leman: "handphone macam uncle pi.." (hp nokia ape tah yang cucuk-cucuk gua batang lidi tu)


peh!.. gua agak tekejut dengan jawapan leman.. dia nak buat apa jadah handphone?? handphone gua pun abis2 gua guna buat sms n kol awek gua.. takkan dia dah ada awek??

gua :"ok.. kalau leman dapat no 1 abang belikan.. " sambil calit ibu jari.. gua berani buat janji dengan leman sebab gua tengok budak ni takda ciri-ciri nak dapat no 1.


gua syak sekarang ni handphone dah jadi teknologi yang tak canggih.. dah macam kalkulator jer stendet dia..


gua sendiri pun umur 19 tahun baru pakai handphone.. lagi satu gua perasan trend sekarang handphone dah canggih-canggih siap boleh surf net, send email.. tapi handphone yang ada aplikasi merepek ni semua gedabak-gedabak saiz dia.. gua suka jenis yang kecik-kecik muat kalau simpan dekat coin pocket seluar jeans.. boleh sms dengan dengar suara awek gua dihujung talian cukup.. oleh jawapan yang diberikan oleh leman gua terpanggil untuk buat entri pasal henaphone gua penah pakai.. gua banyak kali juga bersilih ganti handphone.. bukan gua tak setia.. semua hanpdphone gua barai.. mungkin sebab kecik kot tu yang cepat rosak




ni handphone pertama gua.. adiah dari akak gua sebab gua dapat masuk U.. barulah student U pakai hp.. baru "cool".. handphone ni gua pakai satu tahun jer.. gua punya dulu kaler silver vodafone.. sebab kekerapan gua guna handphone keypad dia semua ilang tulisan.. handphone ni ditamatkan perkhidmatan dengan gua sebab dia ikut sekali junam dengan seluar jeans dalam mesin basuh..








lepas tu gua pakai handphone ni pulak kaler itam.. sebangsa dengan handphone gua dulu.. brand ni agak TOP waktu tu.. gua pun tak tau apahal.. gua saspek waktu tu kilang-kilang di negara china masih tertumpu kepada pembuatan kereta-kereta hotwheels. handphone ni abang gua yang hadiahkan.. takda sebab.. kesian dengan gua kot sebab handphone gua masuk kelas renang.. handphone ni boleh berdiri dan "menari" kalau ada vibrate.. kira cool la jugak waktu tu.. handphone ni la jugak bertanggungjawab untuk CERITA entri gua sebelum ni.. handphone ni agak batak dari hanpphone gua sebelum ni.. handphone ni kena curik masa gua tido lepas asar.. gua syak pencuri tu pro sebab bolih amik dari bawah bantal..


lepas tu gua tak pakai handphone lama jugak.. apa gila duk kolej asik kena curik jer.. lagipun gua lebih prefer gua public phone.. masa tu publicphone tumbuh bagai cendawan lepas hujan lagi.. sekarang jer gua dah susah sikit nak tengok.. lagipun dulu gua mana ada awek.. mane ade orang nak dengan gua yang takda pinjaman PTPTN ni.. masuk sem 3 gua apply PTPTN, apa gila orang joli katak gua duduk diam-diam kat kolej.. keluar pinjaman gua angkat hp ni.. harga gua tak ingat.. agak mahal jugak la masa tu.. gua suka hp ni sebab dia kecik.. masa ni orang tengah top pakai 3310.. boleh main game snake dekat handphone.. UP sikit guna hp nokia butterfly.. lagi canggih bolih lawan main game snake guna infrared.. peh.. tp gua suka lain dari lain.. hp gua sebijik yang sebelah kiri.. tapi gua tak pakai hp ni lama.. gua tolak hp ni dekat abang gua dengan simkad skali.. waktu tu takda leceh macam skrg nak beli simkad pun nak tunjuk ic.. sebab gua bukan pakai sangat.. top up 30rm tamat tempoh kedit ada lagi dalam 20 lebih.. masa gua tolak kedit dalam tu ada dekat2 200 cuma dah tamat tempoh.. waktu ni jugak handphone dah takda antenna..


sebab duit gua banyak tak tau nak beli apa.. lagipun duduk kolej mana ada nak bayar apa..nak beli grapikkad pun dulu mana ada game power-power.. paling kuat pun main redalert. lagi satu dulu mane ade lagi ram 2gig.. kalau lu pakai ram 256 dua keping pun performance pc lu dah terbaik.. makan pun kerajaan tanggung.. gua angkat phone ni kaler biru laut.. zaman ni pulak tengah TOP ringtone poliponik.. volume ringtone bagi max baru satu kelas bolih dengar kalau ada panggilan masuk.. masa ni pun handphone kaler screen baru nak naik..handphone pun gua tak pakai lama sebab gua bagi dekat mak gua.. rumah baru kita orang masa tu xda telefon lagi.. senang sikit gua kontek mak gua tiap-tiap minggu..



gua angkat handphone ni pulak sebab zaman ni pesen tukar-tukar no telefon.. dan selalu gua cakap takda phone.. bagi memastikan orang tak pikir gua sombong gua beli la juga hanphone.. lagi pun senang sikit nak buat assignment dengan budak-budak siswi.. lagi satu senang gua kontek lecturer gua untuk bincang pasal pelajaran..handphone ni pun boleh tahan lasak gua guna sampai 3 tahun.. lepas tu skrin dia dah buat perangai main hilang - hilang..


zaman ni handphone dah jadi satu keperluan..walaupun hanphone lu takda kedit sekurang-kurangnya orang boleh carik lu kalau ada apa-apa urusan yang penting.. handphone ni dah ada fungsi 3G.. tapi haram sekali pun gua tak penah pakai function tu..ringthone pun dah bolih sumbat mp3.. gua tak pakai handphone ni lama.. sebab screen dia dah mula keluar sebelah jer.. mungkin sebab gua beli second. tu yang cepat rosak.. oh ya.. hp gua kaler pink.. waktu tu "pink is new black"..



lepas tu gua tukar guna handphoe ni pulak.. gua rasa hanphone ni cukup sempurna buat gua.. nipis, kecik, alarm dia kuat yaaa amat.. memang gua terjaga kalau dengar alarm dia.. memang elok je la handphone ni.. gua tak dapat cari kekurangan dia dengan cara gua pakai handphone. handphone ni gua beli masa dia baru keluar lagi harga dalam lapan ratus.. tapi jodoh ktorang tak lama.. handphone ni pun barai selepas jatuh dari meja makan dan tertendang ke dinding.. ahhh.. lu merupakan benda terbaik pernah hadir dalam hidup gua..

hujung bulan lepas gua angkat pulak handphone ni.. gua tertarik untuk mentuankan hanphone ni sebab dia kecik.. cuma gua tak berapa berkenan dengan dia punya program kat dalam GUI dia gua bagi 4/10.. lagi satu handphone ni macam berat tak padan dengan saiz dia.. padahal kecik jer.. warranty ada lagi setahun.. dengan berbaki 351hari warranty lagi.. handphone ni pergi menghilangkan diri.. gua kol-kol nak kesan dia berada kat mana asyik awek omputeh jer yang sambut.. dan sekarang gua takda handphone.. macam mana gua nak koling2 dengan awek gua..
macam mana kalau-kalau syarikat minyak dari abu dhabi try kontek gua nak offer gua kerja gaji 6 angka??
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
BANGSAT!!!!
ni semua kapitalis punya kerja..

No comments: