Pages

Saturday, April 3, 2010

binatang bersisik..




mak : "agak-agak kalau spray guna ridsect boleh tak ni??"
mak gua mengutarakan pendapat..

gua tak balas pertanyaan mak gua.. gua cuma bagi jelingan dengan kening berkerut tanda kurang bersetuju dengan pendapat mak gua.. mak gua terdiam.. mak gua mengekori belakang gua.. ditangannya tergengam kemas batang penyapu.. gua??.. hanya berbekal sebungkus plastik hitam berisi belerang..

gua selak pintu reban ayam mak gua.. dimulakan dengan bacaan bismillah gua melangkah masuk .. gua nampak binatang bersisik panjang lebih kurang dua meter sedang melingakari kotak double A tempat ayam mak gua mengeram telur.. diluar reban kedengaran ibu ayam sedang riuh.. mungkin sedang risau akan telur-telurnya yang satu persatu dilapah oleh binatang bersisik tersebut.. bukan ibu ayam tersebut tidak menjaga keselamatan telur-telurnya.. dia sudah mencuba.. namun mungkin bintang bersisik itu bukan lawannya ibarat helang dengan pipit.. sudah dicubanya untuk menghalau binatang bersisik tersebut namun dengan hanya sekali libas, ibu ayam terkeluar dari reban ayam..

binatang bersisik tersebut masih rancak melapah telur-telur ayam tersebut.. gua cuba aplikasikan ilmu yang gua ada.. gua letak lutut kanan diatas tanah.. tangan kanan diatas lutut kiri.. siku kiri diatas peha kiri.. gua toleh kebelakang pandang tepat kat mak gua.. mak gua paham.. cepat-cepat mak gua tutup pintu reban.. gua pejamkan mata.. sambil gua baca apa yang patut.. dengan izin yang maha Esa.. gua berjaya masuk ke alam ular tersebut.. dengan lembut gua bagi salam..

gua : "Assalamualaikum.."

binatang bersisik tersebut tidak menjawab.. cuma dia sempat memaling kepalanya kearah gua lalu menyambung menelan telur-telur ayam tersebut..

gua : "kenapa kamu makan telur-telur tu?.." gua bertanya lagi..

skali lagi biantang bersisik tersebut berpaling cuma kali ini berserta dengan jawapan..

BS : "aku jumpa aku makan la".. jawab binatang bersisik tersebut..
gua : "masalah dia telur ni hak orang, kamu tak boleh ambik hak orang sesuka hati.." balas gua..
BS : "ahh.. aku lapar!!!" bentak binatang bersisik tersebut..

gua agak terkejut dengan suara binatang bersisik itu yang agak kuat..

gua : "saya sarankan bagus kamu beredar sembelum terjadi apa-apa, takpa yang kamu dah makan tu saya halalkan" bicara gua lembut kepada binatang bersisik..
BS : "ahhh... aku mahu habiskan semua!!!.." balas binatang bersisik.. "
gua : "baiklah kalau itu yang kamu pilih.."




gua seluk beg plastik berisi belerang.. gua hancurkan sehinga menjadi serbuk dengan tangan.. gua baca apa yang patut..
Allahuakbar!! jerit gua sambil mecampak belerang kearah binatang bersisik tersebut.. binatang bersisik berhenti menelan telur-telur tersebut dan memberi riaksi seakan-akan kepanasan.. dengan tidak semena-mena kulit binatang bersisik bertukar menjadi warna keemasan.. dan mata menjadi merah menyala.. badan membesar dua kali ganda..

"KENAPA KAU GANGGU AKU!!!" jerit binatang bersisik sambil menerpa kearah gua.. PANG!! binatang bersisik melanggar pendinding yang gua pasang sehingga pecah.. gua terpelanting ke tepi dinding.. mata gua berpinar.. kepala gua bergoyang.. badan gua seolah - olah termati seketika.. keaadan dalam reban ayam mak gua dipenuhi asap.. belum sempat gua berdiri sekali lagi binatang bersisik menerpa kearah gua.. kali ini gua tak sempat buat apa-apa yang gua sempat buat memeluk bahu kanan gua dengan tangan kiri bagi mengelakkan binatang bersisik melilit leher gua..









.................................................................. ahhhhhhhhhhhhhhhh apa gila gua nak buat cerita berlawan dengan ular sawa.. ceh!!



p/s : cerita diatas rekaan semata-mata.. tang ridsect tu je yang betul..

p/s2 : sebenarnya brader dalam gambar tu yang tumpaskan ular sawa tersebut.. steady.. cuma guna batang paip..

p/s3 : apa gila gua nak lawan dengan ular sawa.. nyaris-nyaris gua kol bomba suruh tangkap..

No comments: