Pages

Thursday, February 18, 2010

buah - buahan import bersurat

Sebelum raya cina aritu gua dapat surat pos daftar,gua pikir-pikir sapa pulak yang nak bagi pos daftar kat gua,nak cakap gua menang peraduan power root memang tak lah sebab gua tak pernah hantar pun dia punya borang peraduan.ada skali gua tengok dia punya show,contestants dia semua cam bengap2 jer.. banyak sangat minum power root la tu.. 26 tahun gua hidup pernah pulak gua dapat angpow melalui pos, kad ucap CNY lagi lah tak, secret2 admire gua pun dah lama tak antar2 hadiah kat gua, dalam kepala gua member kat aus hantar barang baik kat gua kot. gua agak je la. sebab dia sorang jer handal main pos2 ni. masa abang posmen hantar takda orang kat rumah, jadi kena amik kat post office. arini lastday gua cuti jadi gua ingat nak ringankan tulang pegi post office amik surat lagipun gua nak cuci gua punya skyline skali, kesian dia luar dalam berhabuk. sebelum keluar rumah, rambut gua bagi pacak. orang cakap rambut pacak ada market, saja gua nak test tengok mitos tu betul ke tak.

tak sempat gua panaskan enjin skyline mak gua yang tengah bagi ayam makan tegor gua..

mak : lu nak p mana?
gua : post office amik surat.
mak : lu tolong bayar bil api boleh?
gua : orait xda hal, bak bill

tak sampai 2 minit mak hulur bil api ngan duit skali.... sambil pesan.. bayar kat bsn.. cepat..
gua capai bil api bagi balik duit, sambil cakap, "ni duit simpan beli barang dapor, malam ni masak best2" tapi dalam hati la.. sori mak, gua tak gaji lagi. takpa ananda krishnan punya bil nanti gua tolong settlekan. gua simpan kemas-kemas niat suci murni gua dalam hati.

gua : .....
mak : ni duit lu tolong beli buah2 cket.
gua : buah apa?
mak : epal ngan anggur.
gua : amboi.. limau mandarin tak nak?
mak : ...... (sambung bagi ayam makan)

gua masuk dalam skyline, cucuh rokok, masuk gear 1... 2... 3... 4... 5... 6... maintain kelajuan 210 km/j. 4 minit sampai post office.. dem.. ramai pulak orang kat post office. Dorang tak ada hari lain ke nak berurusan dengan post office ni, dah tawaf post office dalam 3 kali tak dapat parking lagi.gua nekad.. gua nampak island baik punya gua ajar skyline cara2 macamana nak parking atas island dengan kaedah yg betul. gua ingat skyline paham dengan ajaran gua. sambil kunci skyline supaya tak kena culik. gua panjatkan doa agar abang2 baju putih tak nampak wiper skyline gua untuk selit surat cinta, ataupun tengah brunch untuk kesekian kalinya.

masuk post office ade la dalam 20 orang customer, gua terus pegi kaunter claim surat. tapi takda orang. gua nampak kelibat orang kat dalam opis tengah susun-susun surat. gua saje2 berdehem.. takda respon.. gua bagi kuat sikit.. takda respon jugak.. terpaksa gua guna sixth sense gua cuba untuk berkomunikasi dengan minda separa sedar akak yg tengah susun surat tu.. gua cuba.. gua dah masuk minda akak tu.. gua jerit dalam minda akak tu.. "akak saya nak amik surat!!". alih2 ada abang sorang lagi kat belakang pulak tengok kat gua.dengan kadar segera gua angkat form apa ntah.. nak bagi tau yang gua nak amik surat ("tinggi ilmu abang ni boleh dengar apa yang gua cakap kat akak tu"). abang tu terus bagitau akak yang tengah susun2 surat tadi.. akak tu toleh belakang, lepas tu sambung susun surat balik.. takpa gua pun bukanya nak rush sangat, lagipun ntah bila lagi gua berkesempatan ziarah post office ni. seminitlepas tu akak tadi tu datang.. gua hulur form tu td.. dia paham.. dia masuk dalam balik carik surat gua. xsampai 15 saat akak tu keluar balik bawak surat,wow.. efisyen akak ni buat kerja (sambil puji dalam hati) akak tu mintak ic.. gua hulur.. akak tu mintak sain plak.. untuk tidak mengahampakan akak tu gua sain jugak, gua sain ala2 pegawai kerajaan gred F52.. akak tu hulur surat dengan ic skali.. takut jugak akak tu terlupa bagi balik ic, takut takda bukti yang gua ni warganegara, sebab ramai orang ingat gua asal dari eropah. gua capai surat dengan ic sambil ucap terima kasih, akak tu balas dengan senyuman protokol jer..

ehh.. Tiba2 langkah gua terhenti.......

to be continue.. hehe

No comments: