Pages

Tuesday, February 23, 2010

cerita kedai kopi..

Gua tengah tunggu kawan gua kat kedai kopi.. kat tempat gua xda stabak.. gua janji nak teman member gua untuk beli barang-barang basah untuk kenduri majlis bertunang dia esok.. gua saja datang awal.. gua manusia jenis gua cakap gua buat.. gua cakap gua datang pukul 2 pukul 1 gua dah sampai.. tapi gua gagal aplikasikan benda ni masa gua stadi dulu sebab gua tak cakap gua nak datang awal pegi kelas.. tak pun hantu himpit kat rumah sewa gua banyak sangat.. tu yang susah sangat nak bangkit.. tu tak termasuk jin dari blok sebelah buat jahat kat rumah sewa gua.. gua ada dengar jugak pakcik duduk rumah sebelah cakap kat belakang rumah sewa gua keras.. bukan gua saja2 tak hormat lecturer gua masuk time dia da start membebel..

gua bukak rokok lucky strike gua baru beli td.. gua ronyok plastik sumbat lubang bawah meja.. gua lunjurkan kaki letak atas kerusi depan.. gua sedut sepam.. gua minum teh tarik gua order tadi... gua sedut asap dalam-dalam.. gua hembus guna hidung..

gua nampak kelibat manusia yang gua kenal baru masuk kedai kopi yg gua tengah langgan.. sah gua kenal.. gua cam dia punya parut dekat lengan sebelah kiri.. ni member gua dari kecik merangkap jiran member gua yang nak bertunang esok tu.. parut tu dia dapat jatuh dari pokok gajus.. masa jatuh dia landing guna tangan.. skali tulang bagi koyak dia punya otot flexors.. jatuh tak guna otak!!!.. itu masa dia paling cool datang sekolah tangan balut simen.. siap bagitau tangan dia ada pasang besi.. padahal mak dia story, dia tak benti-benti meraung masa doktor nak suntik ubat bius.. awek-awek semua nak sain kat simen dia.. 1 bulan lebih jugak saham gua kat sekolah jatuh.. lepas dia bukak simen saham gua naik balik.. dulu boleh cakap gua dengan dia sealiran..lepak sama.. buat benda baik sama-sama.. cuma lepas dia kawen 2 tahun lepas gua dah jarang lepak dengan dia.. gua tak kecik ati.. bagus la dia bagi komitmen kat family dia.. hati gua mula berbisik.." ok jugak ni boleh lepak dengan dia sambil tunggu member gua yang nak bertunang tu sampai.."

gua jerit..
"Hoi mat!!"
dia berpaling ke arah gua.. dia bagi reaksi macam ada perompak nak rompak dia.. ada penyamun nak samun dia..tapi dia gagahkan jugak pergi meja gua.. gua tau la masa sekolah dulu gua selalu suruh dia belikan gua nasik lemak kat kantin.. tak kan dia ingat gua nak suruh dia beli lemak lagi.. gua pindah kan rokok tangan sebelah kiri.. gua hulur tangan salam dengan dia..

"lu nak p mana?"
"mimiminum" dia jawab pendek dan tersekat-sekat..
gua tak perasan pulak dia ni gagap sebelum ni..
"jom la skali gua tengah tunggu dol ni.." pelawa gua..
"takpa.. gua ada janji nak jumpa kawan".. terang dia..
"owh.. ok" balas gua..

dia pun pegi duduk meja selang 4 buah dari meja gua.. gua dengar dia ni ada bukak bisnes.. bisnes apa gua tak berapa pasti..ni nak jumpa client dia la tu kot.. xpon bisnes partner dia.. gua pun takut jugak nak lepak semeja dengan dia.. takut takda bahan nak disembang.. kekadang isu-isu yang dibangkitkan orang-orang yang dah kawen bukan ilmiah sangat.. gua tengok jam blackberry gua baru pukul 1.30.. gua sambung hisap rokok..sambil hirup teh tarik kurang manis gua.. 10 minit lepas tu member gua sampai dengan motor rxz dia beli guna duit PTPTN masa dia stadi lagi.. ktorang bersalaman..

"da lama sampai??" member gua tanya..
"tak lah.. baru jer.." jawab gua beradab..
"mat kat blakang.." gua bagitau dol sambil gua toleh belakang.. eh dah makan.. td cakap minom jer dah kawen pun makan kat kedai??..
(mungkin dia nak ambik tenaga nak meeting dengan member dia tu nnt.. gua cuba hilang prasangka buruk gua..)
"ooooo" jawab dol 2 harkat..

mat seolah-olah dapat rasa kitaorang tengah sembang pasal dia.. mat berpaling kearah kitaorang.. gua dan dol senyum serentak..mat sambung makan tanpa balas senyuman kitaorang.. nikmat sangat kot beriani kambing yang dia makan tu..dah selesai buat plan lebih kurang nak beli kat mana barang-barang member gua kitaorang pun gerak.. gua himpit note rm10 bawah gelas teh tarik yang dah habis gua minum.. kitaorang pun masuk skyline gua.. sambil reversekan skyline gua saja usik member gua yang duduk sebelah..

"lu dah ready ke nak kawen ni?? lu tengok mat tu.. anak baru satu dah makan kat kedai sorang-sorang..lu nak jadi macam tu ke?? macam orang takda bini? haha" saja nak uji tebal mana iman member gua..

"oooo...bini dia pegi kursus,anak dia hantar rumah mak dia.. loan bank rakyat 100k dia baru approved.." jawapan ringkas dol kepada soalan gua yang panjang lebar..

"BANGSAT!!!!!"
..gua balas lagi ringkas... sambil tenung ubun-ubun dia tajam-tajam..

patut la gua ajak lepak skali tak nak.. lu ingat gua nak pow lu punya loan ke??

No comments: