Pages

Friday, July 2, 2010

GENG BAS SEKOLAH..

masa gua sekolah menegah dulu.. gua naik bas pegi sekolah.. gua ada sajes dekat bapak gua suruh teksi ambik dan hantar gua pegi sekolah.. haram bapak gua tak layan..

gua sajes dekat bapak gua macam tu bukan sebab gua anak manja.. gua hero.. hero kena duduk tempat duduk paling belakang sekali.. masalahnya semua nak jadi hero.. seat belakang yang sepatutnya boleh muat 5 orang kadang kadang boleh cecah 9 orang.. seat depan makwe-makwe jer yang duduk.. lagi satu sebab gua sorang jer yang sekolah dekat sekolah budak-budak pandai.. yang lain semua sekolah dekat sekolah swasta.. jadi tak sedap la dekat abang brader nak kena buat lencongan 3 kilometer semata-mata nak hantar gua pegi sekolah.. gua pun hairan macamana abang driver tu boleh setuju ambik gua..

gua syak bapak gua pernah letak pisau rambo dekat urat halkum abang driver tu.. sebab setiap kali abang driver turunkan gua mesti buat muka ketat-ketat..

satu hari masa baru balik sekolah.. peluh dari kepala kaler biru minyak code10.. koler baju penuh daki.. gua panjat bas macam biasa duduk seat paling belakang sekali.. hari ni ada mewah sedikit.. cuma enam orang duduk dekat seat belakang..gua campak beg gua dekat abdul.. gua memang dah tugaskan abdul pegangkan beg gua dalam bas.. gua tenung dekat jamal yang duduk dekat tepi tingkap.... automatik jamal bukak ruang untuk gua duduk.. gua bukak tingkap bagi habis.. sampai tertutup tingkap makwe duduk dekat depan.. makwe kat depan buat muka mencebik.. gua balas ugut tunjuk buku lima.. makwe duduk depan tak bunyi apa..

tak lama kemudian akim yang duduk hujung kerusi bersuara .. "roy, roy.." gua bahasakan diri gua roy untuk entri kali ni.. "selangor darul... apa???"'ehsan' gua balas pendek lagak orang bijak pandai.. akim tergelak besar.. dalam hati gua berbisik .. celaka gua salah ke??

jamal yang duduk sebelah gua pulak bersuara.. "roy, roy.. kelantan darul apa??.." "Naim".. gua jawab penuh yakin.. jamal pulak yang tergelak besar kali ni..akim terdiam pulak.. "celaka gua salah lagi ke?" jamal cuma berhenti gelak bila gua siku tepat dekat telinga dia.. sorang pun tak berani bunyi sampai gua turun dari bas..

rabu lepas gua dapat surat jemputan kawin dari akim dan jamal, jamal kawin dengan adik akim.. bukan dengan akim yer.. jadi diaorang plan buat kenduri kawin sekali boleh jimat kos..
dalam kad jemputan..

Semarak kasih jalinan budi, Kehadiran anda kami sanjungi
Dengan penuh kesyukuran dan sukacitanya kami menjemput
YB’ / Dato’/ Datin/ Tuan/ Puan/ Encik/ Cik

....................................................................................
suami / isteri serta keluarga
ke Majlis Perkahwinan saya

(Mohd Jamal bin Mohd Ehsan)
dengan
(Nurhafizah binti Naim)

celaka baru gua perasan. benda - benda macam tu pun boleh bawak main..

No comments: