Pages

Monday, June 21, 2010

día feliz padre

ahad lepas banyak gua tengok iklan dekat dalam telibesen sebut - sebut pasal hari bapak.. seingat gua la.. lebih dua dekad gua hidup sekali pun gua tak pernah sambut hari bapak.. bukan maksud gua tak sayang bapak gua.. anak mana tak sayang bapak.. bapak gua pun tak pernah sambut hari jadi gua takkan gua nak pandai - pandai sambut hari bapak pulak.. ada gua percuma dapat pelempang dari bapak gua.. gua ingat bapak gua true asia... dasar pandang ke timur dia kuat sangat.. dia bukan ikut sangat budaya - budaya barat ni..

gua pun tak berapa nak rapat dengan bapak gua.. gua sembang dengan bapak gua pun jarang - jarang, gua malas nak sembang benda remeh - remeh dengan bapak gua.. banyak lagi bapak gua nak kena pikir besarkan kami lapan beradik.. kesudahanya gua jarang borak - borak dengan bapak gua.. bukan maksud bapak gua tak peduli dekat gua.. alhamdulillah dia bagi kami makan pakai cukup.. macam tu la kot bapak gua tunjuk kasih sayang dia.. gua ingat lagi masa gua sekolah rendah dulu tiap - tiap hujung minggu bapak gua mesti bawak kami satu keluarga pegi maka dekat pekan.. pekena nasik ayam dekat restoran menang.. tak pun rojak mee dekat haji marman.. gua tambah sampai dua tiga pinggan.. sekarang ni jer dah susah sikit.. yela masing - masing dah ada keluarga.. dah ada tanggungjawab masing - masing, kalau nak semua adik beradik gua berkumpul pun tunggu hari raya la baru nampak batang hidung semua..

bapak gua boleh tahan tegas orangnya.. mungkin terbawak -bawak watak guru besar sampai kerumah.. pernah sekali gua pergi pasar tani teman bapak gua beli barang dapur.. macam biasa gua jadi kuli angkat barang .. tapi gua tak kesah.. sebab gua tahu sebelum balik rumah gua akan dapat upah aiskrim tiga tingkat.. apa sangat la jari merah-merah angkat bakul plastik isi ayam empat lima kilo dengan aiskrim yang bakal gua dapat.. gua macam biasa jalan tepi bapak gua.. bapak gua nak jalan sambil pegang tangan gua?? hell no.. memang bapak gua tak pernah buat.. gua yang mandi takat basuh muka pagi tu badan tak warm up lagi gua jalan sambil peluk tubuh.. gua tak perasan pulak yang bapak gua asyik perati gua.. sekali jer dia sound gua.. 'lu apahal jalan sambil peluk tubuh macam orang sakit!!' peh.. walaupun gua tak tau apa salah gua jalan sambil peluk tubuh.. sampai sekarang gua tak buat lagi dan gua tak pernah tanya pun dekat bapak gua kenapa tak boleh.. nak kena pelempang??

statement kat atas tu tak cukup menusuk hati lagi.. ada sekali masa gua baru abis spm.. abang gua pulak balik cuti semester universiti dia.. dia ada bawak balik PS2 dia sekali.. apa lagi gua dengan abang gua pun bantai main sampai pagi.. macam biasa la permainan budak jantan mesti la main bola.. bila da score.. dia punya suara merayakan jaringan boleh dengar satu kampung.. dalam kami hanyut dan lalai main ps.. ktorang tak perasan keseronokan kami main buatkan bapak gua dah bangkit dari tidur.. dengan mata merah bapak gua dah berdiri kat belakang gua dan abang gua.. "lu orang buat apa tak tido lagi?? hisap dadah?!!!" walaupun dakwaan bapak gua tak berasas tapi dia punya makan dalam boleh tahan..

gua dengan abang gua tak balas apa terus tutup suis.. padam lampu masuk bilik masing - masing..dalam setengah jam gua baring-baring dekat katil.. disebakan gian punya pasal tambah tak puas hati tak dapat kalahkan abang gua.. gua nekad nak praktis jugak bagi sampai champion.. jalan pun slow - slow tak nak bagi bapak gua bangun lagi.. sampai hall tengok - tengok abang gua dah ada kat depan tv.. senyum - senyum sambil hulur joystick.. ktorang sambung main sampai azan subuh..


satu yang gua tak boleh lupa benda magic bapak gua buat dekat gua.. masa gua tingkatan satu bapak dengan mak gua pegi tanah suci tunai fardhu haji.. masa nak jemput dorang balik dekat epot.. masa tu epot tempat gua dah macam pesta umat ramai ya amatt.. tapi gua tak ambik pusing tu semua sebab hati gua dah bunga -bunga.. sebab gua tau esok gua tak pegi sekolah sebab sambut mak bapak gua balik dari haji.. abang sepupu gua kejutkan gua yang nyenyak tidur dalam kereta bagi tau mak bapak gua dah sampai.. lepas sapu air liur lebih kurang gua pergi tempat bapak gua ingat nak cium tangan ambik berkat.. sekali tengok bapak gua siap peluk gua cium pipi gua kiri kanan.. tak pernah -pernah bapak gua buat.. otomatik air mata gua berderai.. gua sendiri pun tak tau apa hal..abang sepupu gua bantai gelak dekat gua.. celaka..

apa - apapun gua nak ucap selamat hari bapak kepada semua bapak - bapak.. bakal - bakal bapak.. kecuali bapak - bapak ayam..

kepada bapak gua.. semoga berjumpa lagi di alam lain..

No comments: