Pages

Wednesday, June 16, 2010

apakah?!!..

gua biar skyline meluncur sendiri dia atas jalan raya..badan gua lenguh-lenguh ni la akibatnya tak keluarkan peluh satu bulan..gua singgah masjid kampung gua bila mana teringat gua tak asar lagi.."singgah masjid" gua keluarkan arahan padu dekat skyline.. tak lama kemudian skyline berhenti betul - betul depan pintu pagar masjid..

kelihatan di tangga masjid sekumpulan anak - anak muda sedang duduk berborak ada juga yang hanya mendiamkan diri.. dalam hati gua bertanya ada majlis apa dekat masjid hari ni.. setahu gua ceramah 1malaysia dah sudah minggu,lepas banting pun sudah diturunkan.. apa perangai budak - budak kampung gua berkumpul dekat masjid? selalunya waktu - waktu macam ni semua dah dekat padang tendang - tendang bola..

gua masuk pintu masjid sambil bagi salam dekat anak - anak muda yang sedang berkumpul.. hanya dua tiga anak muda yang menjawab salam gua dengan kuntuman senyuman.. gua meneruskan langkah kearah kolah untuk berwudhu dan menunaikan solat.. usai solat gua bangkit untuk balik kerumah.. gua ternampak faisal tengah bersadar disalah satu tiang didalam masjid menelaah kitab agama.. gua hampiri beliau sambil menghulurkan tangan.. tangan suam disambut mesra..

gua mulakan perbualan ..
" kenapa ramai dekat luar tu?? " sambil melirik mata kearah anak - anak muda yang berada di luar...
" ohh.. tunggu jenazah sampai kot??" balas faisal tenang.. sambil melihat jam di pergelangan tangannya
" haa.. siapa yang meninggal " balas gua sedikit terkejut??
" latip sekeluarga.." balas faisal sambil melipat bucu muka surat 243 sebelum menutupnya..
" latip deraman??? eksiden dekat mana?? " gua cuba mendapat kepastiaan sambil meneka.. hati gua berdebar - debar gua sendiri pun tak tau kenapa..
" aah..latip deraman.. bukan eksiden.. mati kebulur.." balas faisal sambil bingkas bangun dan meletakan kitab diatas tiang masjid..
" mati kebulur??!!!! macam mana boleh jadi macam tu??!! " gua bagi sedas soalan bernada kencang dekat faisal..
" ntah gua pun tak berapa tahu, tapi itu la yang gua dengar " balas faisal tenang sambil terbongkok - bongkok menuyusun sejadah.. meninggalkan gua sorang - sorang bersandar di tiang masjid.

otak kanan gua masih tidak dapat menghadam informasi yang gua terima.. "latip sekeluarga mati kebulur"?? ahhh mustahil..

gua kenal sangat dengan latip tu.. latip ni dulu salah satu ahli skuad sepak takraw negeri gua main sejak sekolah menengah lagi.. lu nak tengok lipat apa?? gulung apa?? semua dia boleh buat.. namun disebabkan kecederaan latip terpaksa mengundurkan diri.. selepas tu latip hanya buat kerja - kerja kampung untuk menampung keluarganya.. walaupun latip hanya buat kerja - kerja kampung gua ingat dia tak ada masalah untuk menanmpung isteri dan dua orang anaknya..

lagi pun latip ni rajin orangnya bukan jenis mengaharap bantuan dari orang lain.. lu campak dia ke laut.. ikan dibawak balik.. campak kehutan.. merasa la daging peladuk atau kijang.. rumah dua tingkat pun dia boleh siapkan.. pendek kata semua kerja dia boleh buat.. macam mana pulak boleh mati kebulur?? akal gua masih kuat tidak dapat menerima..




gua tinggalkan faisal yang sedang menyusun sejadah.. gua bergerak kearah anak - anak muda yang berada diluar masjid.. diluar anak - anak muda sedang rancak bersembang.. dalam kumpulan anak muda itu gua ternampak azmi adik ipar kepada latip duduk kaku tidak bersuara.. mukanya pucat.. seolah - olah terkejut.. gua hanya menghampiri dan mendengar perbualan anak - anak muda tersebut..

gua batalkan niat gua main bola petang itu.. untuk turut serta solat jenazah.. "dah sampai.. " sergah seorang anak muda mebuatkan semua yang berada disitu berdiri dan berhenti berbual.. gua tergamam.. apabila ternampak orang kampung mengusung keranda dari empat arah.. semua munuju ke masjid.. sekali lagi akal logik gua tak dapat menerima kenapa jenazah -jenazah tersebut datang dari empat arah berlainan??? gua abaikan semua persoalan.. suasan ketika itu sungguh hening dan syahdu.. air mata gua hampir - hampir menitis.. namun gua cekalkan hati.. masa arwah bapak gua meninggal dulu pun gua tak nangis.. lepas jenazah arwah bapak gua selamat dikebumikan baru gua nangis sorang - sorang dalam bilik.. itu pun sebab mengenangkan benda - benda yang gua tak sempat nak buat dengan bapak gua.. tiba - tiba gua berada didalam kelas masa gua mengaji ijazah dahulu..




...




...




...




...


amacam gampang tak mimpi gua??

No comments: