Pages

Wednesday, July 21, 2010

pakcik baju pejabat cermin mata bingkai besar..

teeeeeeet.. teeeeeeettt..


buzzer berbunyi dua kali gua sambung satu ayat lagi dengan sekali napas dengan harapan dapat markah lebih dari pengadil.. gua akhiri bacaan dengan Sadaqallahul azim..ada sesetangah orang cakap baca Sadaqallahul azim bila abis bacaan adalah bidaah, tapi ustazah gua cakap amalan tu jadi sunat sekiranya ia dikira khair.. lagipun gua tak nampak dari celah mana boleh sampai jatuh hukum haram.. yang penting niat..


gua buka muka surat untuk peserta seterusnya.. gua rasa gua dah buat yang terbagus hasil latihan berminggu-minggu.. ditengking dan dirotan ustazah gua.. gua rasa suara gua pun boleh tahan ekselen.. tak sia-sia air asam jawa ustazah gua sedia kan pagi tadi.. tapi mula -mula gua nebes jugak .. ustazah gua pegi letak air asam jawa dekat botol ubat batuk hospital kerajaan.. gua ingat ustazah gua nak bagi gua high.. gua bergerak ke belakang pentas.. di situ jamil sudah menunggu gua.. dia lagi awal selesai dari gua..


gua buka pintu belakang pentas.. jamil tengah duduk atas sofa.. gua kuntumkan senyuman kepada jamil.. jamil balas kuntuman senyuman gua.. gua hempas badan duduk sebelah jamil.. sambil borak-borak kosong dengan jamil nak pergi training bola tak petang nanti.. pakcik yang duduk di sofa sebelah mencelah perbualan kami.. "anak ke yang baru habis bacaan tadi.." sambil menujukan ibu jari kepada gua.. gua tengok pakcik tu berpakaian pejabat.. bercermin mata bingkai besar.. gua syak pakcik tu ajk majlis tersebut.. gua balas sopan "ye pakcik.." "sedap suara dan bacaan anak.." tambah pakcik tersebut.. "biasa - biasa je pakcik" balas gua merendah diri.. tapi dalam hati yes!! pipi gua pun dah merah.. dalam hati gua dah syak gua akan ada nombor macam selalu.. tolak jamil gua gua kena saing dengan 28 orang sahaja lagi..


pakcik biarkan gua dengan jamil sambung bincang hal-hal duaniawi.. gua dan jamil keluar dari dewan.. sambil tunggu peserta-peserta lain selesai gua dan jamil pergi usha awek-awek tudung labuh.. semua comel - comel.. pipi merah - merah.. bikin hati gua berdebar-debar.. nasib baik gua ingat dengan awek gua ketua kumpulan bahas waktu tu.. kalau tak dah sah-sah gua dapat satu aritu..selesai semua peserta tiba waktu penyampaian hadiah.. baju melayu gua butang sampai atas.. samping gua setting bagi rata.. songkok gua tepuk-tepuk bagi hilang habuk.. gua nak pastikan gua hensem masa ambik hadiah..


sampai giliran pemenang kategori gua diumumkan.. hati gua tambah berdebar-debar lagi kuat dari debaran usha awek - awek tudung labuh.. kurang - kurang gua rasa gua boleh dapat nombor dua.. gua toleh kiri kanan carik ustazah gua.. nak salam lepas turun ambik hadiah tanda terima kasih dengan ajaran dia tdekat gua selama ini.. lepas tu gua carik pula abang dengan akak MC nak tengok gerak mulut dorang sebut nama gua.. tapi tak nampak pulak.. gua syak dorang dekat belakang pentas..


akak mc umumkan pemenang tempat ketiga.. sorang mamat naik atas pentas kutip hadiah.. gua dah redi-redi gua double check butang baju samping dan songkok.. kaki gua pasang kuda - kuda supaya senang berdiri.. abang mc pulak umum tempat kedua.. abang mc umum nama orang lain.. dalam hati gua terdetik.. aik takkan gua dapat nombor satu lagi.. hidung gua dah kembang - kembang.. pipi gua merah - merah.. waktu akak mc umum nama tempat pertama gua duduk tersandar.. bukan nama gua yang diumumkan..


gua buka butang baju melayu yang gua kancing sampai atas.. songkok gua letak atas perut.. "macam mana gua boleh tak ada nombor?? .. pakcik belakang dewan tadi pun cakap bacaan gua sedap!!!".. jamil yang terdengar ngomelan gua balas lembut dengan kuntuman senyuman.. "dekat gua pun pakcik tu cakap macam tu.." sambil menepuk-nepuk belakang gua halau iblis..


celaka..



No comments: